Tannoy Revolution DC6 T SE Espresso
Tannoy Revolution DC6T se ve Special Edition dočkaly krůčku směrem k dospělosti. Přestože po technické stránce bylo provedeno relativně málo změn, těch několik tisíc korun příplatku oproti verzi DC6T je za neviditelný, ale o to slyšitelnější přínos skutečně „nic“. Tannoy v kategorii sloupků kolem 40ti tisíc nabízí v tomto modelu jeden z nejmuzikálnějších, nejzábavnějších a nejdetailněji hrajících modelů, který si navíc s až nečekanou přirozeností a nadhledem rychle získá vaše uši.
Potřebujete poradit?
Volejte: +420 272 730 448
Pokud se u nějakých výrobků objeví doplněk „Special Edition“, je to často důvod k bezhlavému úprku. Ve
velké míře jde totiž jen o navoněný způsob, jak vám z kapsy vytáhnout ještě nějaké peníze. Tak trochu
by tomu nasvědčovalo i hrubé vizuální porovnání modelů DC6T a DC6T SE. Naštěstí jsou ale na světě firmy,
které neprodávají ve zvláštní edici „rychlé pruhy“ (abychom přirovnali k tradiční praktice automobilového
průmyslu), ale skutečně dotáhnout původní koncepci k maximu pod povrchem, bez zbytečných pozlátek. Za
svých pět tisíc a šest set korun dostanete tedy od Skotů skutečně něco „special“.
Úspěšný sloupek DC6T se v podobě „Special Edition“ dočkal na první pohled jen drobných změn, přesto působí
vizuálně dospěleji, přestože rozměry jsou na milimetr stejné (tedy 95 x 25,6 x 29,2 cm, nezměněný je i
vnitřní objem ozvučnice 29,6 litru). O fortelnějším provedení vypovídá přírůstek hmotnosti necelých 1,5
kg. Jde na vrub masivnějším vnitřním výztužím i podstavci, skříň má stále přední stěnu vyrobenu z 18 mm
MDF desky, ostatní pak z 15 mm dřevotřískových desek. Bassreflex je stále stejný, umístěný v dolní třetině
zadní stěny.
To důležité je však pod povrchem, úpravou prošly jak měniče, tak výhybka. Ačkoliv ta zůstává pro nízké
tóny druhého řádu a pro vysoké prvního, výměnou za kvalitnější prošly hlavně kondenzátory, celé zapojení
ale bylo mírně upraveno, aby sedělo k novým měničům, byť se nadále o svou práci dělí na kmitočtu 1 700
Hz.
Přestože ani u všech tří reproduktorů se na první pohled vizuálně ani rozměrově nic nezměnilo, všechny
byly poupraveny tak, aby si zasloužily přídomek SE. Nejvýraznějším prvkem je zdvojení magnetů, ale svůj
vliv má jistě také využití titanového výškového měniče s průměrem 25 mm ve středu Special Edition verze
typického skotského DualConcentric měniče. Jak DC měnič, respektive jeho středová sekce, tak basový měnič
využívají membrány z papíroviny, jejich průměr činí 150 mm. Oba měniče také využívají masivní cívky s
průměrem 44 mm.
Drobné úpravy a dotažení konstrukce ozvučnice i měničů se projevilo na zlepšení technických parametrů.
Psaný frekvenční rozsah mají DC6T SE od 30ti do 35 000 Hz (sáhnou si tedy o 4 Hz níže), nominální impedance
zůstala na úrovni 8 Ohm, citlivost se pak zvýšila z 89 na 90 dB (2,83 V / m).
Nejnovější inkarnaci Tannoy Revolution DC6T s přídomkem SE jsme poslouchali na Naim UnitiLite a trojici
dvoukanálových systémů (které jsme také patřičně promixovali). Jednalo se o Pioneer A-10 + Pioneer PD-10,
Pioneer PD-50 + Pioneer A-70 a osvědčené kombinaci Pioneer BDP-LX71 + NAD C370. Kvalitu proudu zajišťoval
, signálové kabely nesly značky QUAD, Eagle Cable a Monster Cable. ProAc Signature Response Black pak
vedl signál k reprosoustavám. Pro srovnání byly k dispozici .
Když se rozezní „Jive Talkin´“ (Bee Gees | „Greatest“ | Polydor | 1990 | 800 071-2), rytmická preciznost
vás donutí usmívat se a poklepávat nohou o podlahu. Samozřejmost a muzikálnost, s níž se do elektrifikovaného
materiálu „Special Edition“ pouští, je skutečně nečekaná; zdánlivě minimální technické změny posunuly
DC6T SE k dospělejšímu, komplexnějšímu projevu, z nějž dýchá větší nadhled a sebejistota. Basové tóny
jsou pevné a razantní, ovšem jen pokud máte zesilovač, který zvládne basáček Tannoy náležitě rozhýbat
a kontrolovat. Třeba A-10 od Pioneer na tento úkol nestačil, byť sám o sobě má vyrovnaný poměr pásem.
Až u skvělého Pioneer A-70 se basy zklidnily, pročistily a zesílily, ovšem teprve s Naim UnitiLite jejich
objem i síla rozkvetly naplno. DC6T SE zahrají středo-výškové pásmo výborně s libovolným zesilovačem,
ale pro maximální spokojenost se spodním pásmem jim (a hlavně sobě) dopřejte co nejlepší zesilovací elektroniku.
Na jemných, procítěných nahrávkách se solidní zvukovou kvalitou typu „Georgia on my mind“ (Michael Bublé
| „Crazy Love“ | Reprise | 2009 | 9362-49707-7) ovšem oceníte v dané cenové relaci skvostně dotažené podání
středů. Fenomenální Bublého práce s hlasivkami přechází do vašeho poslechového prostoru v neméně fenomenální
podobě – volnost, lehkost a srozumitelnost, s níž DualConcentric vykresluje precizní frázování, jemné
nuance od nádechů až po tiché pobrukování, ta lehkost a sebevědomí jsou skutečně strhující. Tannoy jako
kdyby v tu chvíli naprosto zmizely z prostoru a jediným zdrojem zvuku je hlas sám, v úžasně vykresleném
prostoru, s reálným objemem i velmi přirozenou barvou. Vokály jsou v podání Revolution DC6T SE skutečně
lahůdkové.
Sklony k zábavné, muzikální a přitom přesné reprodukci těchto sloupečků se projevují i u „klasického“
materiálu. Cinkavý úvod legendární „Time“ od Pink Floyd („Dark Side of the Moon“ | MFSL | UDCD 517) je
pod velmi dobrou kontrolou, hodiny se rozkládají na široké i poměrně hluboké zvukové scéně, jednotlivé
zvuky jsou perfektně oddělené a rozvrstvené. Uvolněný, vzdušný charakter reprodukce pak v kombinaci s
onou kontrolou nedovolí kovovým zvukům přejít hranici nepříjemnosti či agresivity ani u hodně vysoké hlasitosti.
DualConcentric má také nadprůměrné rozlišení, takže můžete jednotlivé tóny analyzovat dle libosti. Přes
klid a nadhled, díky nimž se můžete zaobírat zvukem, ale Tannoy Revolution DC6T SE klade minimálně stejný
důraz na rytmus, muzikálnost a radost z poslechu, díky kterým budete cítit potřebu pohybovat se do taktu.
Těmto sloupečkům nejvíce díky nadprůměrnému rozlišení i přesnosti, znatelných hlavně ve středo-výškovém
pásmu, sluší hudba s akustickými nástroji – právě u nich oceníte přirozené vyznění, oslazené muzikálním
talentem. Je čirou radostí poslouchat soulad nástrojů v Davisově „So What“ („Kind of Blue“ | Columbia
| 1997 | CK 64935), přesnost a razance bicích táhne hudbu kupředu, zatímco kov trubky se vám zarývá pod
kůži a vzbuzuje měrou vrchovatou to, co chcete – emoce. Stejně tak pevné, razantní piano zní dospěleji,
než by se na první pohled u tak malých sloupečků mohlo zdát. Opět je to ale jen za předpokladu, že Revolution
DC6T SE dostanou opravdu solidní krmení.
Že Tannoy do těchto sloupků ukryl i víc než solidní dynamické schopnosti (byť až tak štědrý nebyl v oblasti
objemu), to ukazuje „The Gunner´s Dream“ (Pink Floyd | „The Final Cut“ | Harvest | 1994 | 7243 8 31242
2 0) – jak bicí souprava, tak Národní filharmonici s Michaelem Kamenem za taktovkou zní dramaticky, energicky.
Dokonce i exploze vprostřed skladby není jen pouhou plochou informací, ale hutným zvukem – i když z fyzikálních
příčin vám rozhodně nevysklí okna, ani nerozechvěje vnitřnosti v břiše. Velmi příjemně ale zní i exaltované
smyčce, které při vyšších hlasitostech přimějí vaše chloupky k pozoru.
Tannoy Revolution DC6T se ve Special Edition dočkaly krůčku směrem k dospělosti. Přestože po technické
stránce bylo provedeno relativně málo změn, těch několik tisíc korun příplatku oproti starší verzi je
za neviditelný, ale o to slyšitelnější přínos skutečně „nic“. Tannoy v kategorii sloupků kolem 40ti tisíc
nabízí v tomto modelu jeden z nejmuzikálnějších, nejzábavnějších a nejdetailněji hrajících modelů, který
si navíc s až nečekanou přirozeností a nadhledem rychle získá vaše uši. Revolution DC6T SE nejsou dokonalé,
jsou například náročné na kvalitu a energii připojeného zesilovače, díky své čistotě a transparentnosti
si také budete muset dát pozor na jeho charakter (respektive na to, aby vám vyhovoval, protože tyhle Tannoy
toho moc nezamaskují). Navíc ne každému se jistě zavděčí tím, že upřednostňují rozlišení, kontrolu a uvolněnou
přirozenost reprodukce před objemem – stadionový zvuk z nich prostě nevyrazíte. Tak či tak jsou ale Revolution
DC6T SE za dané peníze pozoruhodnou reprosoustavou a pokud je pro vás tím nejdůležitějším přirozený prostor,
barvy a vlastně všechny již zmiňované hodnoty, dejte jim šanci. Zvláště ve speciální edici si totiž zasluhují
speciální pozornost.
KLADY:
+ skvěle vykreslený prostor
+ uvolněný, klidný a přitom přesný projev
+ na tak malé sloupky dospěle působící zvuk
ZÁPORY
- basy mají trochu menší objem
autor textu: Daniel Březina (Hi-Fi Voice)
Technické parametry
Systém | 3 pásmový bass-reflex |
Výško/středobasový reproduktor |
1 x 25 mm titanový výškový uprostřed DualConcentric 150 mm papírové středobasové
membrány,
cívka s průměrem 44 mm |
Basový reproduktor |
1 x 150 mm s papírovou membránou,
cívka s průměrem 44 mm |
Výkon dlouho / krátkodobý | 100 W / 400 W |
Frekvenční pásmo (-6dB) | 30 Hz - 35 kHz |
Přechodová frekvence | 1,7 kHz |
Doporučený výkon zesilovače | 20 - 200 W |
Citlivost | 90 dB |
Impedance | 8 Ohm |
Hmotnost | 16,4 kg |
Rozměry | 950 x 256 x 292 (V x Š x H) |
Provedení | Espresso |