REL T/9x
Autor: Anna Lišková
V dnešní recenzi bych se ráda zaměřila na aktivní subwoofer REL T/9x. Výrobce aktivních subwooferů REL pochází ze Spojeného království (konkrétně z Walesu) a zabývá se vývojem a výrobou subwooferů již od roku 1990. Zakladatel společnosti Richard Edmund Lord (1939-2017) vybudoval REL na myšlence, která je obvyklá pro mnoho kreativních a nadaných lidí – v jeho případě to byla nespokojenost s kvalitou stávajících a dostupných subwooferů tehdejší doby. Zmíněná filozofie platí evidentně dodnes, protože i přes obrovské množství subwooferů nabízených na trhu – si REL zachovává status nejuznávanějšího producenta v této disciplíně. V nabídce tohoto výrobce najdeme subwoofery od těch poměrně dostupných (série HT) – až po dechberoucí kousky v řadách S, nebo Reference. Model T/9x je největším z rodinky řady T/x, kde nalezneme verze T/5x, T7x, T/9x a v současné době i speciální edici barevně a designově modifikovaných verzí T/9x SE.
T/9x je subwoofer tvaru kostky, poměrně kompaktních rozměrů (370 x 340 x 393 mm), který je na čelní stěně osazený speciálním basovým reproduktorem o průměru 250mm (10 palců). Ten je oproti klasickým typům (které se obvykle používají v reprosoustavách) konstruovaný s přihlédnutím na celkem extrémní podmínky. Rozměrná cívka s dokonalejším odvodem tepla je schopna snést podstatně vyšší příkony a její délka, spolu s hlubokým a velmi silným magnetickým systémem dovoluje posunout lineární pracovní rozsah do enormních výchylek – s minimálním zkreslením. Pro zvýšení aktivní vyzařovací plochy a extenzi k nejnižším kmitočtům je zde pasivní radiátor směřující do země, s membránou shodného průměru a typu, jako je u hlavního reproduktoru. K zakrytí přední stěny můžeme sáhnout po dodávané průzvučné mřížce, která plní především ochrannou funkci, pro někoho může být přínos i estetický.
Na zadní stěně nalezneme modul zesilovače o výkonu 300W. Je osazený dvěma páry bipolárních výkonových
tranzistorů Toshiba (2SA1943 + 2SC5200 ve velkém pouzdře TO-264) a pracuje ve třídě AB, což je v dnešní
době spíš vzácnější případ (jednoznačně v pozitivním slova smyslu). Napájení elektroniky zajišťuje solidně
vyhlížející toroidní transformátor, na rozdíl od dnes běžně osazovaných spínaných zdrojů. Signál můžeme
přivést několika způsoby. Buď na linkové úrovni skrze vstup LOW .1/LFE (ten se nejčastěji využívá pro
spojení s AV receiverem a má pouze regulaci vstupní citlivosti, bez dalších nastavovacích prvků). Nebo
můžeme využít LOW LEVEL INPUT – který nabízí také regulaci vstupní citlivosti, nastavení dělicí frekvence
od 30 do 120 Hz a přepínač polarity signálu (0° / 180°). U zesilovačů, které nemají výstup pro subwoofer
(často označovaný SUB, nebo LFE), ani regulované výstupy z předzesilovače (pre-out) – je možné využít
výkonového vstupu HIGH LEVEL INPUT, který se pomocí speciálního kabelu dodaného od výrobce propojí s reproduktorovými
svorkami na zesilovači. V případě potíží s vedením kabeláže se nabízí možnost přivést signál bezdrátově,
pomocí distribuční jednotky REL Arrow Wireless, kterou je možné dokoupit jako příslušenství. Výrobce u
tohoto modulu uvádí nulovou kompresi signálu při jeho přenosu a zdůrazňuje obrovskou svobodu při umisťování
subwooferu v poslechové místnosti.
Přívod napájení je řešený odnímatelným síťovým kabelem s konektorem C13 a kolébkovým vypínačem, zapnutý
stav indikuje světelná dioda. U verze pro Evropu, která se vyrábí i pro náš trh, je navíc přepínač režimu
standby. V jedné poloze se subwoofer probouzí ze spánku vstupním signálem, ve druhé poloze je trvale v
pohotovosti.
Zpracování působí po všech stránkách velmi solidním dojmem, v rámci rozměrů dost těžká ozvučnice (20.6kg)
je povrchově upravená lesklým lakem, potřebnou distanční vzdálenost od podlahy pro pasivní radiátor zajišťují
masivní, celokovové nohy s vrstvou přilnavé pryže, která chrání povrch před poškozením a zabraňuje subwooferu,
aby se při velkých hlasitostech posouval. Otočné ovladače dávají ruce příjemný pocit jistoty a regulace
má jemné krokování, což je pro experimentování s nastavením velmi praktické.
Samotný poslechový test ve stereo režimu (i následné měření) probíhalo ve spojení se zesilovačem Audiolab
7000A. Využila jsem výstup pre-out se slučovacím „ypsilon“ RCA kabelem pro linkové propojení a ke
spojení přes reproduktorový výstup jsem sáhla po přibaleném kabelu od výrobce (na jedné straně má konektor
Speacon). Zdrojem signálu byl streamer Eversolo
DMP-A6 Master Edition Gen2, jako hlavni reprosoustavy posloužily Audiovector
QR1 SE.
Test se uskutečnil v tzv. semi-reverberantním prostoru (o ploše 25m čtverečních) - česky v místnosti,
která je částečně odrazivá, částečně i něco pohlcuje. Srovnatelně, jako v běžně vybaveném obývacím pokoji
s kobercem, závěsy, pohovkou a nábytkem.
Hudebních nahrávek jsem vyzkoušela velké množství, napříč žánry – různé popové, rockové, metalové, ale
i jazzové a klasické. Využila jsem streamovací služby Tidal, ale i vlastního hudebního archivu na pevném
disku počítače, který obsahuje rozličné diskografie jak v CD kvalitě, tak i v kvalitě Hi-Res.
Zvuk u subwooferu nejde moc obšírně popisovat. Buď bučí, houká a svým bučením a houkáním rozostřuje a
rozmazává zvuk hlavních reprosoustav… Po hodinách kroucení s knoflíky se žádné zázraky nedějí, nedá se
to poslouchat a nově koupený subwoofer jde druhý den do inzerce… Nebo nic z toho nedělá a pak je to v
zásadě v pořádku. T/9x nijak nebučí a nehouká už ze svojí konstrukční podstaty (viz. níže v sekci měření)
- a když bych měla vypíchnout některé dojmy z poslechu – tak by to byla neobvykle vysoká čistota a přesnost
jeho vrnění, brumlání a občas i zapumpování. Když se po nutné době laborování opravdu dobře sladí s hlavními
reprosoustavami, musím uznat, že úžasným způsobem úplně zmizí a jeho bas se perfektně „vsákne“ do poslouchané
hudby tak, jakoby v místnosti žádný subwoofer neexistoval. Vše začne znít jako z opravdu velikých reprosoustav,
pocitově je prostorová scéna ohromná, tlak těch úplně nejnižších frekvencí je krásně cítit celým tělem.
Myslím že euforie je to slovo, které k tomu všemu sedí a přítomnost T/9x znatelně změní vnímání jak kvalitních,
tak i méně kvalitních, nebo starších nahrávek, které jsem s nadšením oprašovala. Nechtělo mě to pustit
z gauče.
Testování T/9x v systému domácího kina proběhlo spolu se sestavou od výrobce DALI (Opticon
8 Mk2 pro hlavní reprosoustavy, Opticon
LCR Mk2 pro centrální, boční efektové a zadní efektové reprosoustavy, pro Dolby Atmos pak Phantom
H-80, instalované ve stropě). Zdrojem signálu byl multimediální přehrávač Zidoo
Z30 PRO 8K. Jako AV zesilovač jsem zvolila Anthem
MRX 1140 – nejen pro jeho zvukové kvality, ale i proto, že používá nesmírně propracovaný a funkční
systém kalibrace akustiky prostoru ARC Genesis – převzatý z profesionálních aplikací. Tomuto softwaru
nemůže konkurovat žádný z běžně dostupných primitivních korektorů, které nalezneme v mainstreamových AV
receiverech. ARC Genesis si určitě zasluhuje samostatný článek, do budoucna bych se tomuto tématu ráda
pověnovala.
Shodneme se na tom, že subwoofer v kině málokdo docení u skandinávských nezávislých filmů, kde se téměř
nemluví, natož aby se tam civilizace ocitla v ohrožení. Proto jsem shlédla pár Terminátorských klasik,
něco s Jeanem Claudem i moderní sci-fi trháky. Pro kino platí prakticky stejné dojmy, jako jsem popsala
u sterea – díky kvalitnímu kalibračním systému zapadl T/9x do sestavy tak, že jsem na něj zapomněla a
při trestání padouchů, nebo explozích vesmírných stanic mě buď stlačovala celá místnost, nebo mi něco
masírovalo hrudník.
Měření skutečné frekvenční charakteristiky subwooferu REL T/9x jsem provedla kalibrovaným mikrofonem, metodikou quasi-anechoic, v tzv. blízkém poli. Veškerá data byla zpracována v softwaru REW a VituixCAD (vygenerování výsledných charakteristik, aplikace baffle-stepu). Tento postup dovoluje velice přesně změřit reprosoustavu, nebo subwoofer nejen na nejnižších kmitočtech (což je obvykle bez použití bezdozvukové komory nemožné), ale umí téměř odstranit veškeré ovlivnění okolním prostorem. Měřicí systém pracuje s tzv. časovým oknem, takže při vhodném nastavení parametrů impulzní odezvy – mikrofon sejme signál vycházející pouze z reprosoustavy, nikoliv následné odrazy od stěn, stropu nebo podlahy. Decibelová škála je pouze poměrová, nezobrazuje skutečnou citlivost reprosoustavy, nebo úroveň akustického tlaku.
Obr. 1 - Frekvenční charakteristika subwooferu T/9x (změřená metodou quasi-anechoic), dělicí frekvence nastavena na 30Hz. Hlavní basový měnič (bílá), pasivní radiátor (šedá), výsledné chování subwooferu jako celku (oranžová).
Obr. 2 – Frekvenční charakteristiky subwooferu T/9x s nastavením dělicí frekvence na 30Hz (oranžová),
uprostřed rozsahu regulátoru (žlutá) a na 120Hz (bílá). Přirozeným chováním filtru, v kombinaci s basovým
měničem – dochází při snižování dělicí frekvence i k poklesu citlivosti, k dosažení optimálního výsledku
je tedy potřeba si pohrát s oběma regulátory.
Výsledky v grafu ukazují, že frekvenční průběh subwooferu nemá typicky učebnicovou podobu – ve všech případech
si zachovává vrchol okolo 30Hz, kde je naladěný samotný pasivní radiátor. Nad touto frekvencí je strmější
spád i při nastavení vyšší dělicí frekvence, což je mi osobně sympatické – obecně se tento průběh lépe
pasuje na ostatní reprosoustavy, bez problémových, lokálních zdůraznění. Další výhodou je strmý útlum
vyšších kmitočtů nad 100Hz, díky čemuž se výrazně eliminuje riziko všelijakého hučení – nebo ještě hůře
– lokalizace směru, odkud ze subwooferu zvuk přichází. Naopak v pásmu pod 30Hz dochází k útlumu – to je
sympatické také, protože takto nízké frekvence už nijak zvlášť dobře nevnímáme – a na jejich reprodukci
jsou kladeny naprosto neadekvátní požadavky. Hlavnímu reproduktoru i pasivnímu radiátoru narůstá mechanická
výchylka do enormních hodnot, rapidně roste zkreslení a dynamické rezervy zesilovače se neúčelně vyčerpávají.
Tato obdoba subsonického filtru je vždy přínosná a konstruktéři v RELu evidentně dobře vědí, co dělají.
Následující měření bylo provedeno jinou metodikou, tedy s mikrofonem umístěným v bodě, kde má obvykle
posluchač hlavu (uprostřed sedačky, mírně před opěradlem). Bylo použito delší časové okno (tím se do měření
promítne chování reproduktorů spolu s vlastnostmi místnosti dohromady). Na křivky bylo aplikováno vyhlazení
typu psychoacoustic, celkově je pak výsledek nejen přehlednější, ale poměrně věrně i odpovídá realitě.
Použitelné výsledky nastavení jsou zobrazeny na obr. 3 (chování subwooferu REL T/9x v kombinaci s reprosoustavami
Audiovector QR1 SE). Zvolila jsem dvě verze, kde první (tyrkysová) odpovídá relativně neutrálnímu a vyváženému
nastavení, které je univerzálně vhodné pro poslech širokého spektra žánrů, druhá varianta (oranžová) má
nejnižší kmitočty 20-50Hz posílené přibližně o 2,5dB a bude velmi pravděpodobně vyhovovat milovníkům rockové,
metalové a obecně populární hudby. U obou těchto verzí, na rozdíl od ostatních, nevhodně nastavených variant
(které jsou zobrazeny v článku „Subwoofer.
Jak na to?“), se ve zvuku nevyskytuje žádné nepříjemné hučení a subwoofer se stojanovými reproduktory
zní jako jeden pevný, kompaktní celek.
Obr. 3 – Ukázka finálního výsledku sladění REL T/9x a reprosoustav QR1 SE. Dělicí frekvence subwooferu
nastavena na 30Hz, přepínač fáze nastaven na 180°. Samotné reprosoustavy bez subwooferu (šedá), neutrální/optimální
úroveň T/9x (tyrkysová), úroveň vstupní citlivosti na T/9x o 3 kroky vyšší (oranžová).
Další grafy zobrazují měření a úpravy, které provedl systém ARC Genesis, dodávaný k zesilovačům Anthem:
Obr. 4 – Naměřené výsledky systémem ARC Genesis (Anthem) – levý a pravý kanál DALI Opticon 8 Mk2 (modrá a červená) ve spojení se subwooferem T/9x (hnědá). Cílová korekce, které je potřeba dosáhnout, je vyznačena černě.
Obr. 5 – Ukázka amplitudové korekce u subwooferu T/9x v systému ARC Genesis – naměřené chování v poslechovém prostoru (červená), požadovaný výsledek (černá), výsledek po úpravě (zelená).
REL T/9x je velmi solidně navržený a vyrobený subwoofer, který splňuje poměrně velmi náročné požadavky
pro kvalitní poslech sterea – o to víc je splňuje pro použití v systému domácího kina. Výrobce jej doporučuje
pro výměry místností 150-400 čtverečních stop (14-37 čtverečních metrů), s čímž se osobně ztotožňuji.
Cca 40m čtverečních bych považovala za rozumnou hranici pro jeden kus, pokud chceme využít jeho potenciál.
Cena: 39 990 Kč
Klady: masivní a poctivé provedení na pohled i na dotek, seriózní konstruktérská práce,
bohaté možnosti připojení, velmi čistý a definovaný bas, který je cítit i fyzicky, snese až neuvěřitelné
týrání
Zápory: snažila jsem se něco vycucat z prstu, ale po hodině cucání jsem to vzdala