12.11.2025

Audiovector QR1 SE

Reprosoustavy Audiovector QR1 SE
Autor: Anna Lišková
Reprosoustavy Audiovector QR1 SE v černém lesklém laku.

Pro dnešní recenzi jsem si vybrala reprosoustavy QR1 SE od dánského výrobce Audiovector. Audiovector se zabývá výrobou reprosoustav od roku 1979 a v současném výrobním programu najdeme sérii QR SE (jejíž nejmenší představitel bude vystaven důkladné zkoušce) a vyšší sérii R, která je rozdělena do tří kategorií (Signature, Avantgarde, Arreté). Jako konstruktérské vybočení z řady se v současné době nabízí i reedice modelu Trapeze, která se svým designem a pojetím odkazuje na původní verzi, právě z prvního roku existence společnosti. Samotná rodinka QR zahrnuje dvoupásmový stojanový model QR1 SE, dvouapůlpásmový sloupový model QR3 SE, třípásmové sloupy QR5 SE a QR7 SE a další modely určené pro systémy domácího kina, například centr QR C SE, subwoofer QR Sub SE a ploché (efektové) QR Wall SE.

QR1 SE jsou dvoupásmové stojanové reprosoustavy poměrně kompaktních rozměrů, s nevelkou hloubkou a štěrbinovým bassreflexovým portem na přední stěně, což může být v otázce umístění velmi praktická výhoda. Stěny ozvučnice i dvě vnitřní výztuhy jsou vyrobené z desek HDF (velmi tuhý materiál s vyšší hustotou, než je obvykle používaná MDF) a nabízí se celkem tři povrchové úpravy: ořechová dýha s polomatným lakem, černý lesklý a bílý saténový (polomatný) lak. Na zadní stěně najdeme pevnou hliníkovou desku s jedním párem terminálů, do kterých je možné připojit jak odizolovaný kabel, tak reproduktorové banánky, nebo vidličky. Výrobce dodává k soustavám i ploché nožičky ze silikonové gumy a magnetické průzvučné mřížky (s černou látkou u černé a ořechové varianty, s bílou látkou u varianty bílé). Výrobce uvádí u této nové generace SE některá vylepšení, přičemž jedním z nich je kryogenní ošetření vnitřní kabeláže (zmrazení kabelů na velmi nízké teploty). Ohledně jakéhokoliv dopadu na zvuk jsem zde velmi skeptická. Co se ale změnilo hmatatelně a má na vylepšení zvuku SE verzí jednoznačný vliv, je kvalitnější vytlumení interiéru ozvučnice akustickou pěnou (která u předchozí generace nebyla) a osazení kondenzátoru vyšší třídy na výhybce před AMT měničem.

Frekvenční výhybka původní verze QR1 (vlevo). Pro výškový reproduktor zde byl osazen kondenzátor standardní kvality (polyesterový MKT, žlutá barva), u nového provedení SE (vpravo), které má zapojení výhybky prakticky beze změny – byl osazen kvalitnější typ (polypropylénový MKP, fialová barva).

Středobasový měnič o průměru 6 palců (cca 16cm) má zdvojený magnet a používá membránu z hliníkových slitin. Pro snížení vzájemné interakce membrány a gumového závěsu (která velmi často způsobuje zvýšené zkreslení a zvlnění přenosové charakteristiky ve středním pásmu) je zde právě na tomto přechodu membrána/závěs - vrstva speciálního tlumicího materiálu. Magnetický systém je po zašroubování do ozvučnice pevně opřený o vnitřní středovou výztuhu přes podložku z tuhé pěny, což chrání magnet před utržením i při velmi neklidném transportu, zároveň částečně omezuje potenciální rezonance na koši tohoto měniče. Příruba koše samotného a montážní šrouby jsou esteticky kryté ozdobným okružím z eloxovaného hliníku, což dává této reprosoustavě výraznější – a řekla bych – velmi elegantní design.
Výškový měnič pracuje na principu AMT (Air Motion Transformer), což je ve své podstatě tenká a lehká fólie zvlněná do tvaru harmoniky, na které je nanesená cívka z velmi plochých vodičů. V okolí této fólie jsou silné neodymové magnety, které při průchodu signálu skrze vedení na fólii – tuto harmoniku roztahují a stlačují. Tím získáváme výškový měnič, který má membránu extrémně lehkou, schopnou rychle reagovat na jakékoliv prudké změny, zároveň ale velmi plošnou, takže se při provozu lépe chladí a unese obvykle vyšší zatížení, než je tomu u klasických konstrukcí. Hliníková montážní maska má mírné zapuštění, které tvoří mělký zvukovod. Výhoda tohoto řešení je v lepším zarovnání akustických os obou reproduktorů a mírném zvýšení citlivosti ve spodní části pracovního rozsahu AMT měniče, což v případě potřeby dovoluje posunout níž dělicí frekvenci výhybky.

Poslech i následné měření probíhalo ve spojení se zesilovačem Audiolab 7000A, zdrojem signálu byl streamer Eversolo DMP-A6 Master Edition Gen2.
Test se uskutečnil v tzv. semi-reverberantním prostoru (o ploše 25m čtverečních) - česky v místnosti, která je částečně odrazivá, částečně i něco pohlcuje. Srovnatelně, jako v běžně vybaveném obývacím pokoji s kobercem, závěsy, pohovkou a nábytkem.
Hudebních nahrávek jsem vyzkoušela velké množství, napříč žánry – různé popové, rockové, metalové, ale i jazzové a klasické. Využila jsem streamovací služby Tidal, ale i vlastního hudebního archivu na pevném disku počítače, který obsahuje rozličné diskografie jak v CD kvalitě, tak i v kvalitě Hi-Res.

Při prvních dojmech na mě z QR1 SE vyskočil (na daný objem) překvapivě hutný basový základ, projev byl v tomto pásmu neobvykle pevný a dobře konturovaný. Různé typy bicích a basové kytary mají pěkně čitelné obrysy, přitom zní svižně a úderně. Celkové vyvážení je posunuté znatelně k jasnějšímu zvuku – vyšší středy a výšky jsou přítomny intenzivněji, než u neutrálně znějících reprosoustav (viz. níže - měření na obr. 1). Nicméně díky vysoké čistotě a přesnosti měničů nepůsobí celek vysloveně ukřičeně, agilně, nebo agresivně. Určitá syrovost, nebo ostrost zvuku se může objevit – ale děje se to u skutečně velmi řezavě, nebo jedovatě nahraných záznamů, které mají i vysokou úroveň vlastního zkreslení. V tomto ohledu je potřeba si při poslechu a výběru QR1 SE otestovat a zhodnotit právě takovéto nahrávky, QR1 SE totiž ukážou nedostatky záznamů poměrně nekompromisně. Na druhé straně, pro milovníky starších nahrávek z let šedesátých, sedmdesátých a částečně ještě osmdesátých, které byly nahrávány analogovou technikou a mají měkký, často až tupější zvuk – jsou tyto soustavy jako stvořené. Hudba s nimi dostane modernější šmrnc, živost a všechno zní tak, jako kdyby to bylo natočené poměrně nedávno. U titulů nahraných velmi kvalitním způsobem, kde je všechno v naprostém pořádku – se zvuk ve výsledku pořád mírně plíží k té světlejší straně, ale v tom dobrém slova smyslu. V takovém případě je pak zvuková scéna nejen široká a hluboká s velmi pěknou holografií, ale i plná naprosto zřetelně vykreslených mikrodetailů. Zde osazeným AMT měničům musím velmi pochválit jejich precizní a čistý přednes. S ohledem na tyto vlastnosti (a vyplývá to i z měření) – doporučuji poslouchat QR1 SE namířené čelem k protější stěně, nikoliv je natáčet na posluchače.
Svůj tábor velkých příznivců si určitě najdou u těch, kteří mají rádi jasný, čistý, pevný a průzračný zvuk, na opačném konci doplněný slušným spodkem. Nebo u těch, kterým je už přes padesát a jejich starší uši chtějí zažít trochu toho osvěžení.
Střední – vokální pásmo není co do vyrovnanosti učebnicově neutrální, ale nějaké extrémy se tu naštěstí nekonají. Z pohledu barevnosti je ale neutrální velmi pěkně, takže to, zda je reprodukce spíše sterilní a bezbarvá, nebo se na posluchače všechno sype s určitou „příchutí“ – bude především otázkou připojeného zesilovače.

Měření reprosoustav QR1 SE jsem provedla kalibrovaným mikrofonem ze vzdálenosti 50cm (tzv. far-field), v rovině mezi osami středobasového a výškového reproduktoru. Následně byly nabrány charakteristiky středobasového reproduktoru a štěrbinového bassreflexového portu v blízkém poli. Veškerá data byla zpracována v softwaru REW a VituixCAD (vygenerování výsledných charakteristik, aplikace baffle-stepu). Tento postup (metodikou quasi-anechoic) dovoluje velice přesně změřit reprosoustavu nejen na nejnižších kmitočtech (což je obvykle bez použití bezdozvukové komory nemožné), ale umí téměř odstranit veškeré ovlivnění okolním prostorem. Měřicí systém pracuje s tzv. časovým oknem, takže při vhodném nastavení parametrů impulzní odezvy – mikrofon sejme signál vycházející pouze z reprosoustavy, nikoliv následné odrazy od stěn, stropu nebo podlahy. Decibelová škála je pouze poměrová, nezobrazuje skutečnou citlivost reprosoustavy, nebo úroveň akustického tlaku.

Měření QR1 SE (provedení ořech).

Obr. 1 – frekvenční charakteristika reprosoustav Audiovector QR1 SE (metoda quasi-anechoic) v ose (bílá) - a s odklonem 30 stupňů mimo osu v horizontální rovině (žlutá). Přibližně od 3,5kHz nahoru je pásmo zpracovávané výškovým měničem AMT poměrně zdůrazněné. Impedanční charakteristika (tyrkysová) má poklidný průběh a ačkoliv jsou QR1 SE deklarované jako 4-Ohmové reprosoustavy, impedanční minimum dosahuje cca na 200Hz hodnoty 5 Ohmů, takže pro drtivou většinu zesilovačů nepředstavuje jejich připojení naprosto žádný problém. Naladění bassreflexového portu je na frekvenci 50Hz.

Následující měření bylo provedeno jinou metodikou, tedy s mikrofonem umístěným v bodě, kde má obvykle posluchač hlavu (uprostřed sedačky, mírně před opěradlem). Bylo použito delší časové okno (tím se do měření promítne chování reproduktorů spolu s vlastnostmi místnosti dohromady). Na křivky bylo aplikováno vyhlazení typu psychoacoustic, celkově je pak výsledek nejen přehlednější, ale poměrně věrně i odpovídá realitě.

Obr. 2 – frekvenční charakteristika reprosoustav Audiovector QR1 SE naměřená v místě poslechu (ovlivněná daným prostorem). Zde je vidět, že za příznivých okolností může rozšířit svůj rozsah a citlivost na nejnižších frekvencích i takto malá reprosoustava.
Úzký propad na 300Hz je způsobený fázovým odečtem, který vzniká odrazem od podlahy. Jedná se o velmi častý jev – typický pro všechny reprosoustavy. U menších typů umístěných na stojanu bývá intenzivnější, naštěstí není příliš slyšitelný. V dnešní době je možné tento problém řešit s pomocí DSP, nebo použitím systémů pro akustickou kalibraci.

Cena: 29 990 Kč

Klady: v rámci pořizovací ceny velmi kvalitní a vzhledově pěkné zpracování, slušný basový základ, úroveň přesnosti a čistoty reprodukce je díky solidním měničům nad rámec svojí kategorie

Zápory: kmitočtová charakteristika není úplně příkladná, pro lovce dokonalé neutrality budou mít u jedovatých nahrávek možná až příliš ostrý projev na vyšších středech a výškách

Reprosoustavy Audiovector QR1 SE v bílém saténovém laku.
Audiovector QR1 SE