Audiovector QR1 SE
Autor: Anna Lišková
Pro dnešní recenzi jsem si vybrala reprosoustavy QR1
SE od dánského výrobce Audiovector.
Audiovector se zabývá výrobou reprosoustav od roku 1979 a v současném výrobním programu najdeme sérii
QR SE (jejíž nejmenší představitel bude vystaven důkladné zkoušce) a vyšší sérii R, která je rozdělena
do tří kategorií (Signature, Avantgarde, Arreté). Jako konstruktérské vybočení z řady se v současné době
nabízí i reedice modelu Trapeze,
která se svým designem a pojetím odkazuje na původní verzi, právě z prvního roku existence společnosti.
Samotná rodinka QR zahrnuje dvoupásmový stojanový model QR1 SE, dvouapůlpásmový sloupový model QR3
SE, třípásmové sloupy QR5
SE a QR7 SE a další
modely určené pro systémy domácího kina, například centr QR
C SE, subwoofer QR Sub
SE a ploché (efektové) QR
Wall SE.
QR1 SE jsou dvoupásmové stojanové reprosoustavy poměrně kompaktních rozměrů, s nevelkou hloubkou a štěrbinovým
bassreflexovým portem na přední stěně, což může být v otázce umístění velmi praktická výhoda. Stěny ozvučnice
i dvě vnitřní výztuhy jsou vyrobené z desek HDF (velmi tuhý materiál s vyšší hustotou, než je obvykle
používaná MDF) a nabízí se celkem tři povrchové úpravy: ořechová dýha s polomatným lakem, černý lesklý
a bílý saténový (polomatný) lak. Na zadní stěně najdeme pevnou hliníkovou desku s jedním párem terminálů,
do kterých je možné připojit jak odizolovaný kabel, tak reproduktorové banánky, nebo vidličky. Výrobce
dodává k soustavám i ploché nožičky ze silikonové gumy a magnetické průzvučné mřížky (s černou látkou
u černé a ořechové varianty, s bílou látkou u varianty bílé). Výrobce uvádí u této nové generace SE některá
vylepšení, přičemž jedním z nich je kryogenní ošetření vnitřní kabeláže (zmrazení kabelů na velmi nízké
teploty). Ohledně jakéhokoliv dopadu na zvuk jsem zde velmi skeptická. Co se ale změnilo hmatatelně a
má na vylepšení zvuku SE verzí jednoznačný vliv, je kvalitnější vytlumení interiéru ozvučnice akustickou
pěnou (která u předchozí generace nebyla) a osazení kondenzátoru vyšší třídy na výhybce před AMT měničem.
Frekvenční výhybka původní verze QR1 (vlevo). Pro výškový reproduktor zde byl osazen kondenzátor standardní
kvality (polyesterový MKT, žlutá barva), u nového provedení SE (vpravo), které má zapojení výhybky prakticky
beze změny – byl osazen kvalitnější typ (polypropylénový MKP, fialová barva).
Středobasový měnič o průměru 6 palců (cca 16cm) má zdvojený magnet a používá membránu z hliníkových slitin.
Pro snížení vzájemné interakce membrány a gumového závěsu (která velmi často způsobuje zvýšené zkreslení
a zvlnění přenosové charakteristiky ve středním pásmu) je zde právě na tomto přechodu membrána/závěs -
vrstva speciálního tlumicího materiálu. Magnetický systém je po zašroubování do ozvučnice pevně opřený
o vnitřní středovou výztuhu přes podložku z tuhé pěny, což chrání magnet před utržením i při velmi neklidném
transportu, zároveň částečně omezuje potenciální rezonance na koši tohoto měniče. Příruba koše samotného
a montážní šrouby jsou esteticky kryté ozdobným okružím z eloxovaného hliníku, což dává této reprosoustavě
výraznější – a řekla bych – velmi elegantní design.
Výškový měnič pracuje na principu AMT (Air Motion Transformer), což je ve své podstatě tenká a lehká fólie
zvlněná do tvaru harmoniky, na které je nanesená cívka z velmi plochých vodičů. V okolí této fólie jsou
silné neodymové magnety, které při průchodu signálu skrze vedení na fólii – tuto harmoniku roztahují a
stlačují. Tím získáváme výškový měnič, který má membránu extrémně lehkou, schopnou rychle reagovat na
jakékoliv prudké změny, zároveň ale velmi plošnou, takže se při provozu lépe chladí a unese obvykle vyšší
zatížení, než je tomu u klasických konstrukcí. Hliníková montážní maska má mírné zapuštění, které tvoří
mělký zvukovod. Výhoda tohoto řešení je v lepším zarovnání akustických os obou reproduktorů a mírném zvýšení
citlivosti ve spodní části pracovního rozsahu AMT měniče, což v případě potřeby dovoluje posunout níž
dělicí frekvenci výhybky.
Poslech i následné měření probíhalo ve spojení se zesilovačem Audiolab
7000A, zdrojem signálu byl streamer Eversolo
DMP-A6 Master Edition Gen2.
Test se uskutečnil v tzv. semi-reverberantním prostoru (o ploše 25m čtverečních) - česky v místnosti,
která je částečně odrazivá, částečně i něco pohlcuje. Srovnatelně, jako v běžně vybaveném obývacím pokoji
s kobercem, závěsy, pohovkou a nábytkem.
Hudebních nahrávek jsem vyzkoušela velké množství, napříč žánry – různé popové, rockové, metalové, ale
i jazzové a klasické. Využila jsem streamovací služby Tidal, ale i vlastního hudebního archivu na pevném
disku počítače, který obsahuje rozličné diskografie jak v CD kvalitě, tak i v kvalitě Hi-Res.
Při prvních dojmech na mě z QR1 SE vyskočil (na daný objem) překvapivě hutný basový základ, projev byl
v tomto pásmu neobvykle pevný a dobře konturovaný. Různé typy bicích a basové kytary mají pěkně čitelné
obrysy, přitom zní svižně a úderně. Celkové vyvážení je posunuté znatelně k jasnějšímu zvuku – vyšší středy
a výšky jsou přítomny intenzivněji, než u neutrálně znějících reprosoustav (viz. níže - měření na obr.
1). Nicméně díky vysoké čistotě a přesnosti měničů nepůsobí celek vysloveně ukřičeně, agilně, nebo agresivně.
Určitá syrovost, nebo ostrost zvuku se může objevit – ale děje se to u skutečně velmi řezavě, nebo jedovatě
nahraných záznamů, které mají i vysokou úroveň vlastního zkreslení. V tomto ohledu je potřeba si při poslechu
a výběru QR1 SE otestovat a zhodnotit právě takovéto nahrávky, QR1 SE totiž ukážou nedostatky záznamů
poměrně nekompromisně. Na druhé straně, pro milovníky starších nahrávek z let šedesátých, sedmdesátých
a částečně ještě osmdesátých, které byly nahrávány analogovou technikou a mají měkký, často až tupější
zvuk – jsou tyto soustavy jako stvořené. Hudba s nimi dostane modernější šmrnc, živost a všechno zní tak,
jako kdyby to bylo natočené poměrně nedávno. U titulů nahraných velmi kvalitním způsobem, kde je všechno
v naprostém pořádku – se zvuk ve výsledku pořád mírně plíží k té světlejší straně, ale v tom dobrém slova
smyslu. V takovém případě je pak zvuková scéna nejen široká a hluboká s velmi pěknou holografií, ale i
plná naprosto zřetelně vykreslených mikrodetailů. Zde osazeným AMT měničům musím velmi pochválit jejich
precizní a čistý přednes. S ohledem na tyto vlastnosti (a vyplývá to i z měření) – doporučuji poslouchat
QR1 SE namířené čelem k protější stěně, nikoliv je natáčet na posluchače.
Svůj tábor velkých příznivců si určitě najdou u těch, kteří mají rádi jasný, čistý, pevný a průzračný
zvuk, na opačném konci doplněný slušným spodkem. Nebo u těch, kterým je už přes padesát a jejich starší
uši chtějí zažít trochu toho osvěžení.
Střední – vokální pásmo není co do vyrovnanosti učebnicově neutrální, ale nějaké extrémy se tu naštěstí
nekonají. Z pohledu barevnosti je ale neutrální velmi pěkně, takže to, zda je reprodukce spíše sterilní
a bezbarvá, nebo se na posluchače všechno sype s určitou „příchutí“ – bude především otázkou připojeného
zesilovače.
Měření reprosoustav QR1 SE jsem provedla kalibrovaným mikrofonem ze vzdálenosti 50cm (tzv. far-field),
v rovině mezi osami středobasového a výškového reproduktoru. Následně byly nabrány charakteristiky středobasového
reproduktoru a štěrbinového bassreflexového portu v blízkém poli. Veškerá data byla zpracována v softwaru
REW a VituixCAD (vygenerování výsledných charakteristik, aplikace baffle-stepu). Tento postup (metodikou
quasi-anechoic) dovoluje velice přesně změřit reprosoustavu nejen na nejnižších kmitočtech (což je obvykle
bez použití bezdozvukové komory nemožné), ale umí téměř odstranit veškeré ovlivnění okolním prostorem.
Měřicí systém pracuje s tzv. časovým oknem, takže při vhodném nastavení parametrů impulzní odezvy – mikrofon
sejme signál vycházející pouze z reprosoustavy, nikoliv následné odrazy od stěn, stropu nebo podlahy.
Decibelová škála je pouze poměrová, nezobrazuje skutečnou citlivost reprosoustavy, nebo úroveň akustického
tlaku.
Měření QR1 SE (provedení ořech).
Obr. 1 – frekvenční charakteristika reprosoustav Audiovector QR1 SE (metoda quasi-anechoic) v ose (bílá)
- a s odklonem 30 stupňů mimo osu v horizontální rovině (žlutá). Přibližně od 3,5kHz nahoru je pásmo zpracovávané
výškovým měničem AMT poměrně zdůrazněné. Impedanční charakteristika (tyrkysová) má poklidný průběh a ačkoliv
jsou QR1 SE deklarované jako 4-Ohmové reprosoustavy, impedanční minimum dosahuje cca na 200Hz hodnoty
5 Ohmů, takže pro drtivou většinu zesilovačů nepředstavuje jejich připojení naprosto žádný problém. Naladění
bassreflexového portu je na frekvenci 50Hz.
Následující měření bylo provedeno jinou metodikou, tedy s mikrofonem umístěným v bodě, kde má obvykle
posluchač hlavu (uprostřed sedačky, mírně před opěradlem). Bylo použito delší časové okno (tím se do měření
promítne chování reproduktorů spolu s vlastnostmi místnosti dohromady). Na křivky bylo aplikováno vyhlazení
typu psychoacoustic, celkově je pak výsledek nejen přehlednější, ale poměrně věrně i odpovídá realitě.
Obr. 2 – frekvenční charakteristika reprosoustav Audiovector QR1 SE naměřená v místě poslechu (ovlivněná
daným prostorem). Zde je vidět, že za příznivých okolností může rozšířit svůj rozsah a citlivost na nejnižších
frekvencích i takto malá reprosoustava.
Úzký propad na 300Hz je způsobený fázovým odečtem, který vzniká odrazem od podlahy. Jedná se o velmi častý
jev – typický pro všechny reprosoustavy. U menších typů umístěných na stojanu bývá intenzivnější, naštěstí
není příliš slyšitelný. V dnešní době je možné tento problém řešit s pomocí DSP, nebo použitím systémů
pro akustickou kalibraci.
Cena: 29 990 Kč
Klady: v rámci pořizovací ceny velmi kvalitní a vzhledově pěkné zpracování, slušný basový
základ, úroveň přesnosti a čistoty reprodukce je díky solidním měničům nad rámec svojí kategorie
Zápory: kmitočtová charakteristika není úplně příkladná, pro lovce dokonalé neutrality
budou mít u jedovatých nahrávek možná až příliš ostrý projev na vyšších středech a výškách